Bewegende beelden bij de voorstelling
Wilbert Schuurman Hess maakt verrassende achtergrondprojecties
Voor het eerst zijn er bij onze voorstelling achtergrondbeelden te zien. Die zijn gemaakt door onze visuele ontwerper Wilbert Schuurman Hess. Het wordt een oogstrelende combinatie van animaties, illustraties en stilstaande beelden, die perfect getimed zijn op de teksten. We hadden een gesprek met Wilbert.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
Met Rogier (projectcommissie – red.) en Lorentine (regisseur) heb ik gesprekken gevoerd over de inhoud van de show, en verder uit de liedjes en de bijbehorende doelen zelf. Zo had ik bij een aantal nummers al snel een duidelijk idee welke richting ik op wilde, en lagen de grote lijnen al snel vast. Andere keren moest ik wat meer op onderzoek. Daarbij helpt het om associaties op te schrijven, schetsen te maken en veel referentiemateriaal op te zoeken.
Hoe beïnvloeden Lorentine en jij elkaar?
Lorentine heeft zich vooral beziggehouden met de grote lijn van de voorstelling. Ze gaf me veel vrijheid binnen de losse nummers. In de eerste fase hebben we onze ideeën met elkaar gedeeld, en gekozen welke nummers projecties zouden krijgen en waar ze bijvoorbeeld iets met staging zou doen. Zo waren we niet te veel afhankelijk van elkaar en zaten we niet op elkaar te wachten. In deze gesprekken hebben we samen ook veel nieuwe ideeën bedacht.
Moodboard
Vervolgens ben ik met deze ideeën aan de slag gegaan en heb ik wat eerste testjes gemaakt en voor elk nummer een moodboard of wat schetsen gedeeld. Toen het script af was heb ik een doorloop bezocht om een gevoel van het geheel en van de timing te krijgen. Daarnaast hebben we met elkaar afgestemd wat er op het podium gebeurd tijdens de projecties, want dat mag elkaar natuurlijk niet in de weg zitten.
Voor wie geïnteresseerd is in de techniek: wat gebruik je voor gereedschap?
Voor dit project heb ik eigenlijk een beetje van alles gedaan. Voor De Klas liet ik mij inspireren door de tekeningen van Fiep Westendorp en ben ik met potlood aan de gang gegaan. Die tekeningen heb ik vervolgens gedigitaliseerd en opgeschoond.
Voor dit project heb ik eigenlijk een beetje van alles gedaan. Voor De Klas liet ik mij inspireren door de tekeningen van Fiep Westendorp en ben ik met potlood aan de gang gegaan. Die tekeningen heb ik vervolgens gedigitaliseerd en opgeschoond.
De tekeningen hiervoor heb ik gemaakt in Illustrator en op mijn Ipad in Affinity Designer. Ook zit er stockmateriaal tussen om wat tijd te besparen. Wat ik heel leuk vond was dat ik voor één liedje schilderijen heb laten genereren door het AI-programma ‘Dall-E 2’. Dat is vergelijkbaar met wanneer je stockfoto’s gebruikt, alleen heb je veel meer controle over hoe het eruit ziet. Het is waanzinnig wat je daar allemaal mee kan maken. Tot slot bedien ik dit alles tijdens de voorstelling in Q-lab.